Za nami pierwsze wyzwanie w programie Szkoła z Klasą. Przeprowadziłyśmy trzy serie lekcji metodą odwróconego nauczania.
Klasyczny układ zajęć szkolnych wygląda tak: na lekcji się uczymy, a w domu ćwiczymy materiał, po czym na kolejnej lekcji sprawdzamy stan wiedzy i przechodzimy do kolejnych tematów.
Odwrócone nauczanie zakłada, że materiał teoretyczny uczniowie i uczennice realizują samodzielnie, a lekcja to czas ćwiczenia nowych zagadnień, rozmów, rozwiewania wątpliwości, dzielenia się wiedzą i refleksjami. Metoda odwróconego nauczania opiera się na kilku podstawowych założeniach: samodzielności, samoocenie i indywidualizacji pracy.
Lekcja przestaje być czasem, w którym nauczyciel stoi przed uczniami i przekazuje im wiedzę w formie wykładu. Zamiast tego uczniowie aktywnie pracują, działają, wykonują zadania oparte na poznanym wcześniej materiale. Nauczyciel moderuje pracę, obserwuje, słucha, komentuje, udziela wskazówek i dba o to, żeby praca była spójna z wyznaczonym wcześniej celem.
W czasie tradycyjnej lekcji następuje przekazanie wiedzy, a jej powtarzanie i utrwalanie ma miejsce w domu, np. w ramach zadania domowego. Odwrócone nauczanie zakłada odwrotny model – uczniowie zdobywają wiedzę w domu (poza szkołą, przed lekcją). W czasie lekcji aktywnie pracują nad utrwalaniem, doskonaleniem i uzupełnianiem wiedzy.
Na potrzeby Szkoły z Klasą przeprowadziłyśmy trzy serie lekcji z różnymi klasami. W klasie 6 "odwracałam" biologię, klasa 7A z panią Martą Kozak - język niemiecki, a klasa 8 pracowała tą metodą z p. Araszkiewicz na geografii.
Scenariusze przeprowadzonych przez nas lekcji zostały włączone do "Zbioru scenariuszy lekcji z wykorzystaniem nowoczesnych metod nauczania", który powstaje w Pallottim w ramach projektu PO WER Odpowiedzialni.
Link do zbioru: scenariuszeodpowiedzialnych.blogspot.com