Za nami ostatnie zadanie Programu „Szkoła Przyjaciół Kopernika” – zorganizowanie obchodów związanych z 550. rocznicą urodzin polskiego astronoma.
W naszej szkole wydarzenie to miało miejsce 31 stycznia. Przygotowywaliśmy się do niego długo, bowiem już od października. Młodzież i nauczyciele bardzo chętnie zaangażowali się w liczne działania mające na celu upamiętnienie wspomnianej rocznicy, a zarazem zdobycie, uzupełnienie i rozpowszechnienie wiedzy o człowieku, który wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię. Działania, jakie przeprowadzili, objęły całą społeczność szkolną, tj. kl. 1-8. Ciężar bezpośrednich przygotowań spadł na uczniów kl. 7 i 8, gdyż to oni, pod opieką nauczycieli, stali się grupą najbardziej kompetentną, aby podzielić się wiedzą o Koperniku i jego odkryciach z młodszymi koleżankami i kolegami. Dobrani w zespoły, przystąpili więc do realizacji zadań określonych w regulaminie Programu „Szkoła Przyjaciół Kopernika”. Sukcesywnie wykonywali kolejne aktywności, przygotowując się do zaprezentowania swojej pracy przed całą społecznością szkoły właśnie 31 stycznia br.
A tego dnia działo się naprawdę wiele…
Tuż po pierwszej godzinie rozpoczęliśmy świętowanie. W programie znalazły się:
- film o Mikołaju Koperniku,
- wirtualna wycieczka „Szlakiem Mikołaja Kopernika” - link do zdjęć,
- dwie lekcje o polskim astronomie (dla kl. 4-6 oraz 7-8) - link do zdjęć,
- gra planszowa o Koperniku - link do zdjęć,
- escape room z zagadkami dotyczącymi słynnego Polaka i jego dokonań, ale również wiedzy z fizyki, chemii, języka polskiego - link do zdjęć,
- gra po szkole dotycząca Mikołaja Kopernika - link do zdjęć,
- wystawa „Polacy – bohaterowie nauki” - link do zdjęć.
Zamiast tradycyjnych lekcji uczniowie pod opieką nauczycieli przechodzili do odpowiednich sal, w których młodzież z kl. 7 i 8 prezentowała przygotowane aktywności. Harmonogram zajęć rozwieszony został w wielu miejscach szkoły, aby nikt nie miał wątpliwości, gdzie się udać i w jakich zajęciach brać udział. Zależało nam na tym, aby uczniowie mogli uczestniczyć możliwie we wszystkich przewidzianych atrakcjach.
Przygotowane przez młodzież zadania wzajemnie się uzupełniały. W czasie gier, quizów, kahoota utrwalaliśmy wiedzę nabytą w czasie lekcji/aktywności wcześniejszej lub przed zadaniem mieliśmy możliwość usłyszeć/przeczytać/obejrzeć materiał, który pozwolił aktywnie uczestniczyć w poszczególnych zadaniach. To sprawiło, że nawet młodsi uczniowie (kl. 4-5) nie mieli większych trudności z podjęciem czekających ich wyzwań i rozwiązaniem zagadek.
Ukoronowaniem zmagań była zorganizowana przez uczennice kl. 8 - Anetę B., Magdę Z., Martynę A. i Anię B. - gra po szkole oraz wystawa „Polacy – bohaterowie nauki”, którą przygotowały Agnieszka S., Nina G., Zosia G. i Martyna J. z kl. 8.
![]() |
![]() |
Oba przedsięwzięcia zostały starannie przygotowane i przemyślane. Stanowiły też swoiste połączenie, gdyż uczestnicząc w grze po szkole, młodzież wielokrotnie zmuszona była czerpać wiedzę z wystawy, szukając informacji o polskich uczonych, ich wynalazkach, odkryciach i wprowadzonych udogodnieniach. Dopiero po zgromadzeniu odpowiednich informacji, otrzymywała wskazówkę do kolejnego zadania.
![]() |
![]() |
Czy było warto zorganizować w szkole Dzień Mikołaja Kopernika?
Z pewnością tak! Oprócz wymiernych korzyści związanych z upowszechnieniem wiadomości o polskim uczonym i jego dokonaniach, nauczyliśmy się dzielić wiedzą, współpracować, odpowiednio planować podjęte działania. Przekonaliśmy się, że naukę można świetnie połączyć z zabawą i sprawić, iż stanie się ona prawdziwą frajdą, i że wiedzę nabywać można niekoniecznie siedząc w ławce nad książką.
I choć nie wszystko wyszło tak, jak planowaliśmy, np. nieraz zabrakło czasu na dokończenie przez grupę jakiejś aktywności, czasem pojawił się lekki chaos lub nie do końca jasno sformułowane zasady gry albo chochlik, który pozgarniał za wcześnie kartki z poleceniami, to jednak wszyscy zgodnie stwierdzili, że Dzień Kopernika w Pallottim był bardzo udanym i potrzebnym przedsięwzięciem.
Najlepszym komentarzem dla podjętych działań niech będą słowa młodzieży, która na temat zorganizowanego w szkole Dnia Kopernika wyrażała się tak:
Taka forma nauki bardzo się wszystkim podobała, ponieważ nie były to tradycyjne lekcje, w których co dzień bierzemy udział. (…) Lekcje były wzbogacone prezentacjami, scenkami, quizami. Nauczyliśmy się, kim był Mikołaj Kopernik, jak wyglądało jego życie, poznaliśmy jego dokonania. Wyjaśniliśmy, czym różni się teoria heliocentryczna od geocentrycznej i zdobyliśmy wiele ciekawostek o tym człowieku renesansu. Moim zdaniem taka nauka przez zabawę jest bardzo dobra i wielu uczniów dużo wyniosło z tych lekcji.
Lena, kl. 8
Moim zdaniem ten dzień był bardzo ciekawy. Widać, że klasy 7 i 8 bardzo się postarały. (…) Dowiedziałem się bardzo dużo rzeczy. Potem te wiadomości przydały się do gry planszowej. (…) Myślę, że ten dzień zapamiętam na długo.
Wojtek, kl. 5
Według mnie było bardzo fajnie, ponieważ nauczyliśmy się wielu rzeczy i świetnie się bawiliśmy. To był taki dzień z innymi zasadami i w ogóle z innymi lekcjami. Nie musieliśmy siedzieć w ławkach i rozwiązywać ćwiczeń w zeszycie. Bardzo mi się podobało, a najbardziej podobała mi się gra planszowa o Koperniku i kahoot. Chciałabym, aby było więcej takich dni.
Marta, kl. 4
Ten dzień był wspaniały! (…) Wszyscy uczniowie, którzy przygotowali atrakcje, dobrze odegrali swoje role. Rzecz jasna było kilka potyczek związanych z tłumaczeniem zasad rozgrywek, ale był to dzień, który chętnie przeżyłbym ponownie. Uwielbiam zabawy tego typu!
Antek, kl. 6
Uważam, że dni tematyczne, to idealny sposób na przekazywanie wiedzy przez rozrywkę. Wraz z moją grupą przygotowałam lekcję o Koperniku. Dzieci aktywnie odpowiadały na pytania, które zadawaliśmy i wesoło śpiewały piosenkę o planetach. Świetnie się bawiliśmy i wiele zapamiętaliśmy. Uważam, że poprzez zabawę więcej osób utrwali informacje, które są przekazywane.
Ola, kl. 8
Był to bardzo ciekawy dzień. Uczyliśmy się nie tylko o słynnym polskim astronomie, ale też o innych rzeczach. W escape roomie musieliśmy np. rozszyfrować zadanie wykorzystując wiedzę o pierwiastkach (której jeszcze nie mamy). Było bardzo zabawnie. Oglądaliśmy kilka filmów o Mikołaju Koperniku, graliśmy w kahoota, którego starsi koledzy i koleżanki stworzyli, żebyśmy sprawdzili swoją wiedzę o sławnych polskich naukowcach. Myślę, że ten dzień był ciekawy, zabawny, edukacyjny i w ogóle fajny!
Ala, kl. 4
Uważam, że Dzień Kopernika był genialnym przedsięwzięciem. Osoby, które przygotowywały prezentacje bądź inne edukacyjne atrakcje, miały okazję popracować i zapoznać się nieco z innymi klasami. Szczególnie dobrze kooperowało mi się z uczniami klasy czwartej. Było dla mnie zadziwiające to, jaka posiadają wiedzę, mimo młodego wieku.
Dzięki wspólnej pracy i zabawie „odkryłam” też osoby, z którymi pozornie spotykam się na korytarzach szkoły każdego dnia. Miałam okazję się z nimi zintegrować.
Dowiedziałam się też, że Kopernik ma na swoim koncie nie tylko sformułowanie teorii heliocentrycznej, ale stworzył również prawo z dziedziny jaką jest geometria…
Julia, kl. 8
Myślę, że taki dzień to ciekawy sposób na spędzenie czasu, ponieważ lepiej poznajemy ważne w historii naszego kraju osoby, a wiedza o nich powinna być bardziej rozpowszechniana wśród młodzieży. Uważam też, że w czasie takich akcji dobrze się bawimy. Mamy również okazję przedstawić swoje pomysły innym i sądzę, że takie dni powinny odbywać się częściej.
Helena, kl. 7
Moim zdaniem taki dzień poświęcony Mikołajowi Kopernikowi był bardzo potrzebny młodzieży, bo dzięki niemu wiele dowiedzieliśmy się o wielkim Polaku. Gry i zabawy były ciekawe. Najbardziej podobał mi się escape room. Dowiedziałem się wiele mądrych i ciekawych rzeczy.
Olek, kl. 5
Był to dzień pełen wrażeń, w który wszyscy się w jakiś sposób zaangażowali. Osobiście zajmowałam się prowadzeniem lekcji w starszych klasach, ale miałam też okazję brać udział w innych aktywnościach. (…) Klasy, dla których prowadziłyśmy lekcję, były bardzo zaangażowane i wszyscy dużo się nauczyli w przyjemny sposób. Z atrakcji, w których byłam uczestnikiem, najbardziej podobała mi się gra po szkole. Grupy składające się z osób z różnych klas zapewniały integrację i sprawiały, że było ciekawie. Duch rywalizacji panował w całej szkole i wszyscy byli zmotywowani. Cały dzień oceniam jako idealne zakończenie kilku miesięcy pracy oraz bardzo pozytywne doświadczenie.
Helena, kl. 8
Moim zdaniem ten dzień był potrzebny, bo każdy mógł się dowiedzieć wielu rzeczy o Koperniku. Najbardziej podobał mi się escape room, ponieważ zawierał wiele informacji i sprawiał, że człowiek się nie nudził. Chciałbym również powiedzieć, że osoby z mojej klasy również przygotowały świetne prezentacje i zasługują na 6. (…) Chciałbym, aby w następnym roku też został zorganizowany taki dzień, bo to bardzo poszerza nasze horyzonty i pomaga uczyć się nowych rzeczy…
Maks, kl. 7
Projekt o Koperniku to zdecydowanie jeden z lepszych pomysłów, na jaki mogli wpaść nauczyciele. Bardzo mi się podobała organizacja i przedstawienie tak wielu informacji, w tak różnorodny sposób. Uczniowie zaangażowali się w swoje prezentacje, przedstawienia. Nie żałuję spędzenia tych czterech godzin na słuchaniu o Mikołaju Koperniku, rozwiązywaniu quizów i różnych zadań. Był to bardzo aktywnie wykorzystany czas. Zdecydowanie chciałabym jeszcze raz wziąć udział w takim projekcie.
Hania, kl. 8
Bardzo podobało mi się rozwiązywanie zagadek. Lubię łamigłówki (…), ale najbardziej podobały mi się scenki o Mikołaju Koperniku. Były wspaniałe i niepowtarzalne. Kocham takie małe przedstawienia! (…) Myślę, że w następnym roku znowu będą takie super atrakcje.
Jan, kl. 6
Przygotowania trwały bardzo długo, wszystko zaczęło się na początku roku szkolnego (…), ale uważam, że efekty były warte wysiłku. Osobiście brałam udział w tym wydarzeniu. Byłam odpowiedzialna za wystawę o polskich naukowcach i quiz. Wiedząc, ile godzin poświęciliśmy na przygotowanie wszystkiego, było mi bardzo miło patrzeć na zaciekawienie i zaangażowanie uczniów, którzy oglądali naszą pracę i uczestniczyli w quizie.
Martyna, kl. 8
Dzień tematyczny o Mikołaju Koperniku był ciekawym sposobem urozmaicenia szkolnej codzienności. Niezależnie od tego, czy byłeś w grupie przygotowującej zadania, czy wykonującej je, mogłeś lepiej poznać swoich kolegów i koleżanki, a także współpracować z nimi w grupie. Była to dobra okazja, aby dowiedzieć się czegoś więcej o sobie.
Aniela, kl. 8
Razem z moimi przyjaciółkami stworzyłyśmy quiz (…). W czasie rozgrywki dostrzegłam, że nasi podopieczni posiadają ogromną wiedzę na temat Kopernika. (…) uczniowie wzięli też udział m.in. w grze po szkole, w wycieczce online, lekcji o Koperniku oraz w escape roomie. Każda z tych atrakcji była niesamowita i budziła podziw, ponieważ ich autorzy włożyli całe serce w pracę nad ich powstawaniem i wszystko dopracowali najlepiej jak potrafili. Moim zdaniem dni poświęcone ważnym osobom powinny częściej odbywać się w naszej szkole, gdyż jest to dobry sposób na poznanie nowych faktów o nich, ale przede wszystkim to dobra zabawa, którą razem możemy się dzielić.
Zosia, kl. 7
Bardzo mi się podobało, jak starsze klasy puściły filmik o Koperniku. Było w nim wiele ciekawostek, np. gdzie się urodził ten astronom, w jaki sposób odkrył, że Słońce nie rusza się z miejsca, a inne planety krążą wokół niego. Podobały mi się też przygotowane dla nas przez koleżanki i kolegów ze starszych klas kahoot, gra o Mikołaju Koperniku oraz escape room.
Ten dzień był bardzo fajny i kreatywny!
Pola, kl. 4
Organizowanie tego typu rozrywki pokazuje szacunek, jaki mamy do danej osoby, że pamiętamy, co zrobiła i chcemy to przekazywać młodszym pokoleniom.
Ania, kl. 7
Było wiele zagadek i łamigłówek, co potwierdza, że można się uczyć poprzez zabawę. Bardzo podobała mi się wirtualna wycieczka do muzeum. Uważam, że dzień był bardzo ciekawy i powinno być więcej dni tematycznych, jednak takie zabawy, jaką była gra po szkole powinny odbywać się w mniejszych grupach, ponieważ był straszny tłok i zamieszanie.
Hania, kl. 8
Był to dzień, który integruje ze sobą klasy oraz uczy, kim był i czego dokonał Mikołaj Kopernik. Bardzo spodobał mi się escape room i sposób, w jaki ta gra została przeprowadzona. Uważam jednak, że gdyby niektórzy uczniowie bardziej angażowali się w grę i starali się nie przeszkadzać innym, byłoby łatwiej przeprowadzić zajęcia.
Magda, kl. 7
Uważam, że dni tematyczne, takie jak Dzień Kopernika, są naprawdę świetnym przeżyciem nie tylko dla uczniów i nauczycieli (którzy widzą efekty pracy), ale także dla osób przygotowujących różne atrakcje. Z pewnością wiele się nauczyliśmy (…), ale też świetnie się bawiliśmy. To wspaniały sposób urozmaicenia nauki w szkole.
Weronika, kl. 8
Podczas Dnia Kopernika miałem szansę obserwować, jak myślą i pracują uczniowie naszej szkoły. Byłem jednym z organizatorów escape roomu. Nauczyciele pogratulowali nam pomysłów na zadania. Ja też uważam, że zadania były ciekawe i przemyślane. Stojąc „z drugiej strony”, miałem możliwość dowiedzieć się, jak czasem nauczycielom podczas lekcji może być ciężko. (…) Na szczęście, poza paroma niezaangażowanymi osobami, nie było większych problemów z prowadzeniem poszczególnych klas przez pokój zagadek. (…) Uważam, że w naszej, ale też w innych szkołach, powinno być organizowanych więcej takich dni.
Bartosz, kl. 8
(…) nieraz brakło nam czasu, żeby skończyć grę. Uważam jednak, że takich dni powinno być więcej niż jeden w roku, ponieważ są bardzo ciekawe i można się wiele dowiedzieć.
Filip, kl. 6
Dzień był dobrze zorganizowany. Każdy wiedział, co na kolejnej lekcji będzie go czekać. W przygotowanie tego wydarzenia zaangażowanych było wiele osób. Mieliśmy możliwość uczestniczyć zarówno w zajęciach przeznaczonych na zdobywanie informacji, jak i w takich, podczas których w sympatyczny i zabawny sposób sprawdzaliśmy nabytą wcześniej wiedzę. W czasie każdej lekcji uczniowie byli aktywni i dawali z siebie wszystko. (…) Dzień Kopernika to niezwykłe przeżycie. Z pewnością każdemu uczniowi naszej szkoły bardzo się podobał, gdyż wszyscy opuścili jej mury z dużą ilością nowej wiedzy, ale przede wszystkim z uśmiechami na twarzach.
Marianna, kl. 8
Zaciekawiła mnie prezentacja Michała, Jana, Konrada i Kostka. Bardzo przejrzyście opowiedzieli o biografii Kopernika. Dzięki ich prezentacji lepiej mi poszedł kahoot…
Sara, kl. 7
To była bardzo ciekawa forma świętowania 550. rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika. Zamiast tradycyjnych lekcji, mogliśmy popracować w grupach nad różnymi ciekawymi zadaniami. Oprócz dobrej zabawy, dowiedziałam się wielu interesujących rzeczy o tym wybitnym astronomie. Bardzo podobał mi się ten dzień i mam nadzieję, że takich przedsięwzięć będzie więcej.
Martyna, kl. 8