Doskonale wiemy, że powtórzenie materiału przed egzaminem czy klasówką jest niezbędnym elementem, by uzyskać pożądaną wysoką ocenę. Kto powiedział jednak, że potrzebne jest do tego długie siedzenie w książkach i przerzucanie zapisanych gęsto stron? O wiele przyjemniej zajrzeć do ciekawie przygotowanej pracy, która urzeknie nas kolorystyką, interesującym zapisem i w pomysłowy sposób przypomni pożądane treści. Takie właśnie są lapbooki.
Po szkoleniu, w którym miałam okazję jakiś czas temu uczestniczyć, pomyślałam, że spróbuję wypróbować tę metodę w praktyce. Poprosiłam uczniów kl. III gimnazjum o wykonanie przykładowych lapbooków dotyczących „Balladyny”, którą właśnie skończyliśmy omawiać.
Zadanie polegało na stworzeniu pracy, która pomoże w utrwaleniu wiedzy o lekturze, przypomni głównych bohaterów i problematykę omawianego dzieła, będzie przewodnikiem po baśniowo-realistycznym świecie i zapisze w pamięci wydarzenia rozgrywające się nad jeziorem Gopło. Wytłumaczyłam, jak należy zabrać się do pracy i wyznaczyłam termin. Reakcje? No cóż… nie były entuzjastyczne, ale… młodzież z zainteresowaniem słuchała, opowieści o tym, czym są lapbooki i jak zabrać się do ich tworzenia.
Muszę przyznać, że otrzymałam świetne prace, które z pewnością biją na głowę popularne bryki, a nawet „ciocię Wiki” i „wujka Go” J Zachwyciły mnie one i pomysłowością, i techniką wykonania. Pokazały, że młodzież naprawdę ma niebanalne pomysły i jest niezwykle twórcza!