Oczywiście, że nad oceanem w Portugalii byłoby piękniej...
Ale cóż, podróże realne zakazane (Matka Ziemia się cieszy, bo niewątpliwie mniej latamy?), więc spotkaliśmy się online na zoomie w dużej, bo ponad 80-cio osobowej grupie, żeby od 26 do 29 kwietnia troszkę się "pokomunikować". Spotkanie projektu KOMMUNIKATION tym razem było poświęcone pytaniu: Woher kommst du? Where are you from? Skąd pochodzisz? Pochodzenie rozumiemy nie tylko jako miejsce na mapie. To też język, to też wspólne korzenie w kulturze, to różnorodne smaki, doświadczenia, rodzina, szkoła, grupa przyjaciół…
Almada, realne miejsce, które odwiedziliśmy tylko wirtualnie… Tym razem!
Podczas naszego spotkania poznaliśmy się z partnerami z Niemiec, Chorwacji, Hiszpanii, Bułgarii i z gospodarzami z Portugalii. W międzynarodowych wielojęzycznych grupach każdy opowiedział o swoich doświadczeniach ostatniego roku, o nauczaniu online, lockdownie, braku kontaktu z rówieśnikami. Niektórzy z uczniów uczestniczyli w spotkaniu ze szkoły, w maseczkach, inni, jak my, z domów, bo cały czas są na nauczaniu zdalnym. Nie było to ważne. Ważna była różnorodność, ale też wspólne emocje i doświadczenia.
WOHER KOMMST DU? https://padlet.com/webermcristina/6mw5yewosyrnp8ow
Pierwszego dnia, w poniedziałek, mieliśmy możliwość zobaczyć wirtualnie Almadę, przedmieścia Lizbony, gdzie stoi szkoła naszych partnerów z Portugalii i opowiedzieć o MULTIKULTIABEND - czyli potrawach z całego świata, które ugotowali nasi uczniowie. Mieliśmy gotować wspólnie podczas pobytu w Portugalii, nie mogliśmy, więc nasze wspomnienia z międzynarodowych kulinarnych doświadczeń zebraliśmy na padlecie i każdy opowiedział co ugotował, z jakiego kraju pochodzi ta potrawa i dlaczego ta potrawa zagościła na jego stole.
MULTIKULTIABEND https://padlet.com/webermcristina/c6rtmyype5cobx6f
We wtorek nasi portugalscy gospodarze zaprezentowali swoja szkołę jako miejsce wielokulturowych spotkań. W szkole w Almadzie uczą się wraz z uczniami z Portugalii uczniowie z: Brazylii, Wenezueli, Holandii, Chin, Republiki Zielonego Przylądka i wielu innych krajów.
Tego dnia poznaliśmy też program do tworzenia ebooków i jako "zadanie domowe" każdy kraj ma przygotować swoją część elektronicznej książeczki pod tytułem: Skąd pochodzisz? Zrobimy potem z tego jeden wspólny e-book - i dowiemy się, jak rozumieją swoje miejsce na ziemi młodzi ludzie z 6 europejskich krajów.
We wtorek odbył się też portugalsko - niemiecko - hiszpańsko - bułgarsko - chorwacko - polski kurs językowy. Łatwo nie było, naszych uczniów zaskoczyła cyrylica w zapisie bułgarskiego, a naszych partnerów język polski, który okazał się trudny w wymowie.
Środa zaczęła się od prezentacji o zabytkach UNESCO z naszych krajów. Nasi uczniowie przedstawili Kopalnię Soli w Wieliczce i Białowieski Park Narodowy. Ale ciekawie było też posłuchać o tradycyjnych pieśniach portugalskich, czy też katedrze w Kolonii, hiszpańskim San Sebastian i chorwackich Jeziorach Plitwickich, a wszystkie te zabytki kultury materialne i niematerialnej znajdują się na liście dziedzictwa kulturowego UNESCO. Zadanie to zakończyło się kahootem, nie wygraliśmy, ale byliśmy blisko!
W czwartek był czas na ewaluację, na chmurę wyrazów skojarzeń z erasmusowym spotkaniem i z możliwością wyrażenia opinii, czy taka forma spotkań online w trudnym pandemicznym czasie się sprawdziła. Jak można zobaczyć na zdjęciach poniżej, chyba się udało!
Przed nami jeszcze praca nad e-bookiem i prezentacja efektów i kolejne spotkania. Zaległe tegoroczne spotkanie to wizyta w Polsce, zobaczymy, czy się uda ją zrealizować w nowym roku. A jak nie, to spotkamy się wirtualnie:) Już umiemy!
W spotkaniu Erasmus+ online uczestniczyli ze strony polskiej uczniowie:
Klasa 7
Hania Młodzikowska
Antek Pytlakowski
Mateusz Kokoszka
Paula Kozdrowicka
Klasa 8
Kasia Trela
Olek Witczak
Paweł Wrzosek
Zosia Górecka
Kuba Mikszta
W spotkaniu udział wzięły też nauczycielki: Marta Kozak i Magda Pawlukowicz oraz Ks. Dyrektor Michał Orzoł SAC oraz nasz praktykantka z Niemiec Julia Haufe.
Dziękujemy wszystkim za współpracę!