Umweltfreundliches Europa – die Zukunft beginnt jetzt!
Environmentally friendly Europe - the future begins now!
Europa przyjazna środowisku – przyszłość zaczyna się dziś!
Rozpoczynamy nowy – kolejny projekt Erasmus w naszej szkole ?. Postanowiliśmy nasze prośrodowiskowe działania połączyć z międzynarodową współpracą. Przez najbliższe dwa lata 2020-2022 zamierzamy wraz ze szkołami w Niemczech, Portugalii, Danii, Grecji i Turcji zajmować się tematem ochrony środowiska i w efekcie napisać przewodnik dla szkół, które chciałyby stać się Szkołami Zrównoważonego Rozwoju. Oczywiście zostanie taka właśnie szkołą jest naszym celem. Szkołą, w której troska o środowisko, klimat, rozwój w zgodzie z naturą jest priorytetem i po prostu codziennością.
Nasze partnerskie szkoły, z którymi będziemy współpracować przy osiągnięciu tego celu to:
Niemcy – Szkoła Średnia - Gymnasium Lüchow, Lüchow
https://www.gymnasium-luechow.de/
Portugalia – Zespół Szkół - Agrupamento de Escolas Emídio Navarro, Almada
Dania – Szkoła Podstawowa - Skorpeskolen Privatskole, Hellebæk
Turcja – Zespół Szkół - Ozel Antalya Bahcesehir Anadolu Lisesi, Antalya
http://antalyaanadolulisesi.bahcesehir.k12.tr/tr/
Grecja – Szkoła Średnia - 7o GYMNASIO RODOU, Rodos
Każda ze szkół będzie się zajmowała tym tematem, w którym ma największe doświadczenie, którym chciałaby się podzielić z innymi.
Szkoła niemiecka będzie uczyła, jak dbać o naturalne zasoby, o naturalny krajobraz i ekosystemy. Miejscowość Lüchow, w której leży, jest jedynym z niewielu miejsc na mapie Niemiec, które leży dalej niż 50 km od najbliższej autostrady, to w Niemczech ewenement! I jest to jedna z ostoi wilków w Europie.
Ze szkołą w Portugalii, kraju, gdzie „dalej już tylko morze” będziemy rozmawiać o problemach związanych z wodą. Nie tylko o jej zanieczyszczeniu, ale też np. o bilansie wodnym. Będziemy badać piasek morski i rzeczny i obecność w nim mikroplastiku.
W Danii, kraju bardzo „ekologicznym”, będziemy debatować o zielonej energii, a uczniowie wykonają model elektrowni wiatrowej. Będziemy się zastanawiać nad racjonalnym gospodarowaniem energią w naszych szkołach.
W Grecji zamierzamy zajmować się problemem nadprodukcji śmieci, prawidłowego recyclingu, ale przede wszystkim zastanowić się jak ograniczać produkcję śmieci. Szkoła grecka leży na Rodos, tam problem śmieci na ograniczonym terenie wyspy jest bardzo ważny.
W Turcji zajmiemy się problem marnowania jedzenia, zastanowimy się, jak tego unikać na naszym „szkolnym podwórku”. Jak z resztek jedzenia robić potrawy, np. dżem z skórek pomarańczy i jak prawidłowo kompostować bio-śmieci. A może sami będziemy zajmować się drobnymi uprawami, może posiejemy zioła? Turecka szkoła ma swoją szklarnię i aplikację ekologiczną do jej nawadniania. Jesteśmy bardzo ciekawi, jak to funkcjonuje.
My, szkoła Polska, będziemy uczestniczyć we wszystkich działaniach, a na ostatnim spotkaniu przygotujemy razem z partnerami przewodnik dla Szkół Zrównoważonego Rozwoju, oparty o dwuletnie doświadczenia pracy nad projektem i o nasze wcześniejsze doświadczenia. Podczas zadań w Polsce nie zabraknie też atrakcji, zbudujemy np. hotele dla owadów ?
Takie mamy plany, jak będziemy je realizować, ile zrobimy online, bo pandemia, a ile podczas realnych wizyt, zobaczymy. Cieszymy się na nowe doświadczenia, nowe kontakty i pro-środowiskowe działania.
Jesteśmy przekonani, że przyszłość zaczyna się dziś!
Zapraszamy wszystkich zainteresowanych, z pomysłami, zaangażowaniem i otwartymi głowami do współpracy – zgłoszenia p. Marta Kozak i p. Magda Pawlukiewicz - Kółko Erasmus
Pierwszym działaniem projektowym było przygotowanie logo. Poniżej 4 propozycje z Polski: Ani Boguckiej, Lenki Brylskiej i Anetki Borowieckiej z klasy 6, Mateusza Kokoszki klasa 7, Kasi Treli klasa 8. Te cztery propozycje wezmą udział w głosowaniu na logo całego projektu. Trzymamy kciuki!