W roku szkolnym 2023/24 w Szkole Podstawowej im. W. Pallottiego na podstawie statutu i konstytucji szkoły funkcjonowały sejm szkolny i samorząd szkolny. Instytucje te są ze sobą powiązane. Przedstawiciele samorządu szkolnego mają prawo brać udział w obradach sejmu.
Samorząd szkolny składa się z czterech uczniów, w opisywanym roku szkolny byli to: jeden uczeń klasy IV, dwóch klasy VI i jedna uczennica klasy VIII. Wszyscy oni zostali wybrani w wyborach tajnych i bezpośrednich. Spotkania samorządu szkolnego odbywały się w miarę potrzeb, średnio jedno w miesiącu, chyba, że działania samorządu wymagały częstszych rozmów. Za ich organizację i przebieg odpowiadał opiekun samorządu – psycholog szkolny.
Sejm szkolny 2023/24 składał się z trzech uczniów oraz przedstawicieli Rady Rodziców i Rady Pedagogicznej. W jego obradach często uczestniczył przedstawiciel samorządu szkolnego. W prezentowanym roku szkolnym odbyły się dwa posiedzenia, w pierwszym z nich brał udział Ks. Dyrektor.
Samorząd szkolny i sejm szkoły w roku szkolnym 2023/24 przyczyniły się do zmian, które dotknęły wszystkich uczniów. Do najważniejszych z nich należą:
- Organizacja Kiermaszu Świątecznego, z którego dochód przeznaczony był na cele charytatywne i potrzeby samorządu szkolnego (z części tych środków zakupiono pomoce plastyczne do organizacji Dnia Relacji między klasowych).
- Na wniosek posłów na sejm szkolny Ks. Dyrektor zezwolił na przerwach na korzystanie z czytników książek. Dotychczas w naszej szkole obowiązywał zakaz korzystania ze sprzętów elektronicznych (telefonów, tabletów i czytników). Na uargumentowaną prośbę Ks. Dyrektor ograniczył zakaz i zezwolił na używanie czytników na przerwach.
- Wprowadzenie w naszej szkole Dni relacji. Są to ustalone dni, na które nauczyciele nie zadają prac domowych, w które nie pytają, nie robią kartkówek i sprawdzianów. Są to najczęściej dni po weekendzie lub dłuższym wolnym. Uczniowie, którzy zaproponowali takie rozwiązanie wskazywali, że dzieci w naszej szkole bardzo dużo czasu spędzają w szkole, a dodatkowo muszą się jeszcze uczyć, odrabiać prace domowe i przygotowywać do prac pisemnych. Ilość obowiązków wpływała negatywnie na relacje z rodzinami i rówieśnikami. Z powyższych powodów ustalono, że w każdym miesiącu będzie jeden weekend, po którym już w poniedziałek uczniów nie czeka weryfikacja stanu ich wiedzy. Jest to weekend, który mogą spędzić z rodzinami, przyjaciółmi lub realizując swoje pasje.
- W czerwcu odbył się Dzień Relacji międzyklasowych. Akcja zorganizowana była przez samorząd szkolny. Jej celem było zintegrowanie uczniów z różnych klas. Dzieci zostały podzielone na 10 grup, w których byli reprezentanci od pierwszej do ósmej klasy. Każda grupa była pod opieką nauczycieli i była odpowiedzialna za przygotowanie na swojej tablicy ogłoszeniowej wystawy dotyczącej określonego zagadnienia (były to najczęściej uczucia i wartości takie jak: patriotyzm, złość, smutek, strach, wstręt, radość, miłość itp.). Dodatkowo podczas pracy każda grupa mogła zjeść popcorn.
- Na wniosek uczniów, Sejm szkolny przyjął uchwałę, zatwierdzoną przez Radę Pedagogiczną, która zobowiązuje nauczycieli do wpisywania do dziennika obok oceny cyfrowej wartości procentowej określającej, jaką część sprawdzianu/ kartkówki uczeń zrealizował prawidłowo. Uchwała ta obowiązuje przy pracach pisemnych ocenianych punktowo (np. kiedy jest kilka zadań/pytań, za które uczeń dostaje punkty). Nie obowiązuje przy pracach pisemnych z języków i tam, gdzie ocena uzależniona jest od walorów artystycznych.
- Pomysłem, który został próbnie wcielony w życie, było udostępnienie uczniom na przerwach puf do siedzenia. Przez tydzień na przerwach dzieci z klas 4-8 mogły korzystać z puf sako. Eksperyment – w zgodnej opinii uczniów i nauczycieli - nie zakończył się powodzeniem. Pufy były wykorzystywane przez część chłopców niezgodnie z ich przeznaczeniem i mogły w dłuższej mierze doprowadzić do sytuacji niebezpiecznych. Pomysł wprowadzenia takiego udogodnienia został zawieszony na kilka lat.
W takcie prac samorządu i sejmu szkolnego reprezentacji uczniów rozwijali swoje kompetencje społeczne, organizacyjne i negocjacyjne. Brali odpowiedzialność, byli wysłuchani i posiadali realny wpływ na to, co dzieje się w szkole. Przez to rozwijali swoją samoocenę i kształtowali swoje postawy prospołeczne.
Wspieranie działań prospołecznych uczniów i wspieranie ich proaktywności jest częścią realizacji projektu
Aktywny uczeń - Aktywny dorosły w ramach Erasmus+ - Akredytacja.
Działania erasmus+ są finansowane prze UE.