W dniach 25.-28.04 realizowaliśmy w Polsce w naszej szkole zadania projektu: „Umweltfreundliches Europa – die Zukunft beginnt jetzt” – poświęconemu ochronie środowiska i zagadnieniu dbania o środowisko w szkole.
Odwiedziło nas 30 uczniów z 5 krajów: Niemcy, Dania, Grecja, Portugalia i Turcja oraz 15 nauczycieli z tych krajów. W projekcie uczestniczyło ze strony polskiej 28 uczniów i 5 nauczycieli.
Program był napięty – trzeba było podsumować cały projekt i zastanowić się jak zostać szkołą zrównoważonego rozwoju. Projekt prowadzimy do końca sierpnia – przed nami jeszcze parę zadań, ale już widzimy od pewnego czasu zmianę w postawach naszych uczniów. Kiedy 3 lata temu planowaliśmy nasz projekt z partnerami z 5 krajów, nikt nie przypuszczał, że zakończy się po 3 latach, a nie po dwóch, w związku z pandemią. Natomiast nie zrezygnowaliśmy z przeprowadzenia żadnej z aktywności projektowych i pomimo wydłużonego czasu dziś możemy już stwierdzić, że wszystkie cele projektu zostały zrealizowane!
Nasze tematy obejmowały problem bioróżnorodności i związanych z tym wyzwań. Jesteśmy pewni, że nasi uczniowie rozumieją, dlaczego bioróżnorodność jest tak ważnym elementem w ekosystemach. W związku z tym odwiedziliśmy podczas wizyty w Polsce Kampinos, gdzie zajmowaliśmy się między innymi procesem renaturyzacji, spacerowaliśmy też po dzikim brzegu Wisły w Warszawie i zrobiliśmy domki dla owadów, które zawisną w naszym szkolnym ogrodzie, ale też na szkolnych podwórkach naszych partnerów. Domki pojechały i
poleciały do Niemiec, Portugalii i Grecji.
Zajmowaliśmy się problemem śmieci – w naszej szkole nie trzeba nikogo namawiać do segregacji śmieci – dzięki sortowaniu śmieci w każdej sali, stało się to naturalne dla naszych uczniów. Cieszymy się też, że wreszcie na stołówce uczniowie jedzą z wielorazowych naczyń. Jednym z tematów był problem niemarnowania żywności – zajmowaliśmy się tym na naszych zajęcia English – Deutsch FUN – gdzie właśnie gotowaliśmy z resztek.
Kolejnym tematem projektu była woda i chronienie jej zasobów – cieszymy się, że nasze szkolne źródełko znów działa. A uczniowie coraz częściej piją po prostu wodę, zamiast słodkich napoi, którą do szkoły przynoszą w bidonach.
Problem energii i odnawialnych źródeł energii leży nam też bardzo na sercu, podczas podsumowania projektu uczniowie sami zaproponowali, żeby w toaletach były włączniki światła na ruch, bo sami widzą, że to miejsce marnowania energii. A może podczas budowy sali gimnastycznej będzie dobry moment na wykorzystanie słońca do produkcji energii? To też pomysły uczniów – tak właśnie stało się podczas zeszłorocznego remontu naszej partnerskiej szkoły w Grecji.
Inne pomysły uczniów na podsumowanie projektu to: tablety zamiast książek i kserówek 😀, kupowanie ubrań i innych przedmiotów z drugiej ręki, rower do szkoły zamiast podwiózki
samochodem rodziców i wiele, wiele innych, co przedstawimy w broszurze podsumowującej projekt.
Podczas wizyty w Polsce byliśmy jeszcze w Centrum Nauki Kopernik, gdzie uczniowie zapoznali się z wystawą „Przyszłość jest dziś” i mieli okazję uczestniczyć w zajęciach laboratoryjnych: biologicznych, fizycznych i robotycznych.
W naszym projekcie po raz pierwszy od pandemii wszyscy goście mieszkali w domach u polskich uczniów, dlatego tak ważny był wolny czas, który uczniowie spędzili razem na pizzy, grając w kręgle, oglądając Warszawę z tarasu Pałacu Kultury, czy też po prostu grając razem w gry czy też gotując.
To bardzo integrujące zajęcia, już wiemy o wspólnych wakacyjnych planach, a niektórzy zobaczą się niebawem znów podczas kolejnej wyprawy Erasmus+ do Portugalii, gdzie będą
dzielić się talentami i zastanawiać się jakie kompetencje mogą rozwijać dzięki swoim talentom i hobby.
Jeżeli ktoś jest ciekawy jak krok po kroku wyglądała wizyta w Polsce zapraszamy do filmu:
Zapraszamy na podsumowanie... w Kampinosie:
Disclaimer: The European Commission's support for the production of this publication does not constitute an endorsement of the contents, which reflect the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.