Uczennice z klasy 7 i z 8b: Hela, Julita, Oliwka i Hania spędziły tydzień 02.10-07.10.2022 w Grecji na wyspie Rodos, gdzie wraz z rówieśniczkami i rówieśnikami z Niemiec, Portugalii, Turcji, Danii i Grecji zastanawiali się, jak rozwiązać problem śmieci.
Wniosek z warsztatów, odwiedzin w centrach recyclingu i na wyspie Tilos, która jest pierwszą na świecie wyspą ZERO WASTE – Ograniczać!!! Oczywiście przetwarzanie śmieci jest ważne, ale przede wszystkim musimy mniej kupować, mniej zużywać, mniej marnować. Inaczej nie wydostaniemy się z tego śmieciowego zaklętego kręgu.
Na wyspie Tilos zlikwidowano publiczne śmietniki – segreguje się wszystko! Z wyspy wypływa ponad 20 frakcji posegregowanych odpadów. Nawet to, co jest trudne do przetworzenia, na przykład pieluszki jednorazowe, zostaje pocięte na drobne kawałki i jest jednym z elementów paliwa energetycznego.
Wizyta na Rodos to już czwarte spotkanie w naszym projekcie „Umweltfreundliches Europa – die Zukunft beginnt jetzt”. Byliśmy w Niemczech – gdzie zajmowaliśmy się bioróżnorodnością, byliśmy w Portugalii, gdzie nasi uczniowie badali wodę i zawartość mikroplastiku w nadmorskim piasku oraz w Turcji, gdzie oprócz sprzątania plaży mówiliśmy i działaliśmy na rzecz ograniczania marnowania żywności. Przed nami w lutym Dania i problemy energetyczne – jakże aktualny temat - oraz ostatnia wizyta u nas w Polsce, podczas której podsumujemy nasze działania i zastanowimy się, jak można jako szkoła zmieniać się na rzecz środowiska i jak zostać szkołą zrównoważonego rozwoju.
Poniżej ewaluacja poszczególnych punktów programu przez nasze uczennice i uczniów z innych krajów.
Prezentacje o gospodarce śmieciami w Polsce i w naszych szkołach:
„Auch wenn es stressig war, vor so vielen Leuten Deutsch zu sprechen, war es eine sehr interessante Erfahrung.“ Oliwia aus Polen
“I loved everyone's presentation. The games were really interesting to play and the people were really kind and funny.” Margarida aus Portugal
Centrum recyclingu:
„Unser Besuch im Recyclingzentrum war kurz, aber interessant.“ Vasco aus Portugal
Wizyta w akwarium – stacji hydrologicznej:
„Das Aquarium hat mir gefallen, vor allem der Korridor mit den verschiedenen interessanten Fischarten.“ Julita aus Polen
Wizyta w centrum ekologicznym:
„Wir haben an Workshops über Papierherstellung und einige Insekten teilgenommen. Für mich war es sehr interessant und ich habe einiges Neues gelernt.“ Helena aus Polen
“Some of the kids tried making paper and did a really good job.” Narin from Griechanland.
Dolina Motyli:
“Butterfly Valley is a very magical place. There are beautiful views. With a little of luck we saw here butterflies.” Hanna from Poland
„Ich habe die Aussicht und die Geräusche der Natur sehr genossen.“ Gonçalo Furtado Portugal
Wizyta na Akropolu w Lindos:
“Our visit in Lindos was incredible. We went to the Acropolis, where we took lots of photos there. Then,we took a walk around the village!” Narin from Griechanland.
“Lindos is a place with long history. It has a lot of shops where we bought some souvenirs. Also it was nice to see donkeys on the roads.” Hanna from Poland
Tilos – Zero waste island:
“Tilos is a zero waste island. We saw there how people make new things from trash. Everything gets here its second life.” Hania from Poland
“We visited the first island without waste! Mariana aus Portugal.
Bioróżnorodny ogród z odtworzonymi roślinami ze średniowiecznego przyklasztornego ogrodu:
„Der Garten mit Pflanzen, die hier vor 500 Jahren auch wuchsen, war ein mysteriöses Erlebnis für uns alle.“ Marta und Iwona - die Lehrerinnen aus Polen.
“We visited the beautiful garden of the Marc de Montalembert institution.“ Narın aus Griechanland
Współpraca:
„Die Lehrer waren sehr freundlich und sehr kooperativ, zusätzlich zu der guten Atmosphäre unter den Studenten.“
„We worked together with joy, teachers and students!/Wir haben glücklich zusammengearbeitet, Lehrer und Schüler!“