Pierwszy rok projektu "Brücken bauen" czyli "Mosty" dobiegł końca. Zadanie na wakacje to podsumowanie działań projektowych, przeanalizowanie stopnia zaawansowania prac i zaplanowanie działań na nadchodzący rok.
Poprosiiśmy tegorocznych uczestników projektu o krótką refleksję na temat, co dał im ten projekt:
Krzysiek 3 gimnazjum:
"Wiele wspomnień, doświadczeń oraz nowych znajomosci ."
Julia klasa 7:
"Dzięki Erasmusowi nauczyłam się lepiej dogadywać w języku angielskim."
Łucja klasa 8:
"Erasmus dal mi otwartość na inne, nowe i generalnie na ludzi. nauczył mnie odpowiedzialności, trzymania się terminów i wychodzenia ze swojej strefy komfortu. Bardzo rozwinęłam się pod względem społecznym, jak i językowym. Dużo rozmawiałam po angielsku, zobaczylam jak to jest mówić w praktyce. Nauczylam się jak pokonywać swój strach i tremę, występować publicznie. Erasmus był dla mnie niesamowitą przygodą, ktorej nigdy nie zapomnę.
Emilka klasa 8:
"Erasmus dał mi możliwość praktycznego wykorzystania umiejętności nabywanych w szkole i poznania nowych, wspaniałych osób, stworzenia przyjaźni na długie lata."
Zuzia 3 gimnazjum:
"Dzięki Erasmusowi miałam okazję przetestować siebie pod względem znajomości języka angielskiego."
Olga klasa 7:
"Erasmus dał mi możliwość poznania nowych osób i innego kraju."
Asia klas 3 gimnazjum:
"Erasmus dał mi możliwość kontaktu z inną kulturą."
Misia, 6 klasa:
"Dzięki Erasmusowi mam nowe kontakty i doświadczenie."
Ola klsa 3 gimnazjum:
"Erasmus pomógł mi otworzyć się na nowych ludzi oraz stworzył niezapomniane wspomnienia."
I jeszcze krótka refleksja nauczycielska:
"Dla mnie udział w projekcie to przede wszystkim pokonywanie własnych barier, głównie językowej i okazja do naocznego przekonania się, że nie tylko oceny i sprawdziany kształtują umiejętności i przyszłość uczniów. Uczę się tolerancji i ciekawości, z rozbawieniem zauważyłam, że mój apetyt poznawania rośnie w miarę jedzenia :) Uczestniczący nauczyciele przekonują się także, że prowadzenie strony internetowej projektu to tak naprawdę łatwizna.
Uczniowie zaczynają dostrzegać swoje możliwości, przekonują się, na ile ich stać. Ogromnie rośnie ich wiara w siebie. Zaczynają swój dalszy rozwój planować z rozwagą, i robią to coraz bardziej świadomie, mniej zwracają uwagę na oceny, a bardziej na zdobywane umiejętności.
Szkoła się otwiera, podpatrujemy nowe możliwości i sięgamy po coś, co wcześniej wydawało się dla nas nieosiągalne. W tym roku na przykład przyjedzie do nas nauczycielka języka anielskiego z Portugalii w ramach job shadowingu.
Idealnie byłoby znaleźć rozwiązanie problemu, jak pogodzić wszystkie cenne i rozwijające aktywności projektowe z realizacją podstawy programowej."
E-book po pierwszym roku projektowym