październik 2016 z Erasmus+
- Relacja po polsku
- Relacja po niemiecku
- Ewaluacja uczniowie
- Ewaluacja Rodzice:
- Rodzice 1
ERASMUS +
„BERUFSORIENTIERUNG FÜR DEN ARBEITMARKT EUROPA“
EWALUACJA Rodzice
1. Jak ocenia Pani/Pan pomysł zbliżenia realnego rynku pracy do szkoły i szkolnego życia. Jeżeli pozytywnie to dlaczego, jeżeli negatywnie to dlaczego?
Uważam, że idea zbliżenia realnego rynku pracy do szkoły jest bardzo dobra. Dzieci (młodzież) już na stosunkowo wczesnym etapie edukacji jakim jest gimnazjum, mają szansę uświadomić sobie, że moment, kiedy pojawią się na rynku pracy nastąpi naprawdę bardzo szybko i trzeba się do tego solidnie, poprzez właściwą edukację, przygotować.
2. Czy wizyty w różnych firmach podczas wyjazdów zagranicznych i w kraju mogły pomóc Pani/Pana dziecku w wyborze ścieżki kariery/edukacji. Jeżeli tak to dlaczego? Jeżeli nie to dlaczego?
Myślę, że wizyty w firmach i rzeczywiste zetknięcie się z różnymi profesjami mogą bardzo pomóc mojemu dziecku w wyborze własnej ścieżki kariery a najpierw właściwej edukacji. Czasami wyobrażenie o danym zawodzie (być może wymarzonym) znaczenie odbiega od rzeczywistości. Tak a konfrontacja może sprawić, że dziecko zmieni swoje plany zawodowe ( o ile je na tym etapie już ma ) ale będzie lepiej ukierunkowane.
3. Czy wizyty w firmach za granicą pokazują, że rynek europejski nie ogranicza się do rynku lokalnego, tak/nie, w jaki sposób?
Rynek europejski oczywiście nie ogranicza się do rynku lokalnego .Wizyty w firmach za granicą są bardzo cenne aby to zrozumieć.
Firma nie może istnieć sama, w pojedynkę, tylko musi współpracować z innymi kontrahentami. Bardzo często są to kooperanci zagraniczni lub ich własne filie/oddziały w innych krajach. Gospodarka jest globalna - trzeba mieć tę świadomość i właściwie ją wykorzystać (edukacja , znajomość języków obcych) aby np. działając w lokalnych przedsięwzięciach być równoprawnych partnerem dla firm zagranicznych.
Czy prace projektowe i wyjazdy miały wpływ na poszerzenie umiejętności językowych Pani/Pana dziecka? Tak/nie/jaki?
Udział w tego typu projektach ma bardzo duży wpływ na umiejętności językowe i poszerza je bez wątpienia. Gabrysia przebywając u rodziny nie znającej ani słowa po polsku, nie miała innego wyjścia jak mówienie po niemiecku lub angielsku (co zresztą z przyjemnością robiłaJ) Takie projekty i wyjazdy pokazują też sens nauki języka- nie chodzi tylko o kolejny do zaliczenia przedmiot w szkole, lecz prawdziwy klucz do komunikacji z drugim człowiekiem w innym kraju.
5. Czy prace projektowe i zagraniczne spotkania miały wpływ na poznanie kultury krajów partnerskich?
Tak/Nie/jaki?
Zarówno prace projektowe jak i spotkania zagraniczne są bezcennym źródłem poznania kultury krajów partnerskich. Dzieci poznają inne zwyczaje, tańce, smaki. Różnorodność kulturową postrzegają jako wspaniałe bogactwo a nie różnice, które mogą dzielić, Na tym tle z dumą prezentują też nasze narodowe osobliwości. Ponadto kontakty naszych dzieci z rówieśnikami z krajów partnerskich pokazują, że mimo odmienności kulturowych np. nastolatki w Turcji i w Polsce czytają te same książki, mają tych samych idoli muzycznych, czekają na premiery tych samych filmów itp. Więcej je zatem łączy niż różni.
6. Czy projekt i rozwijane w nim kompetencje mają wpływ na zwalczanie niepowodzeń szkolnych i przeciwdziałają przedwczesnemu kończeniu edukacji motywują uczniów do pracy? Tak/nie/dlaczego?
Sądzę, że takie projekty działają na dzieci motywująco zarówno jeśli chodzi o naukę języka jak i ogólnie pojęte kształcenie. Dzieci, mając okazję zbliżyć się do realnego rynku pracy, uświadamiają sobie, że może nie warto przedwcześnie kończyć edukację i tym samym, w większości przypadków, skazywać się na jednak mniej ambitną i w rezultacie (co też nie jest bez znaczenia) mniej płatną pracę. Warto zainwestować więcej wysiłku jeszcze na etapie szkolnym aby samemu nie pozbawiać się szansy na zdobycie wymarzonego zawodu.
7. Czy projekt i jego działania pozwoliły uczniom odkryć ich talent, rozwinąć go i lepiej wykorzystywać w przyszłym życiu i na dalszej ścieżce edukacyjnej?
Z pewnością projekt i działania w jego ramach prowadzone rozwinęły w naszych dzieciach wiele umiejętności: pobudziły odwagę, nauczyły otwartości, tolerancji, akceptacji różnorodności, bycia dumnym ze swojej tożsamości narodowej i prezentowania naszego dorobku kulturowego w Europie. Są to umiejętności, które będą mogły wykorzystywać w dalszym życiu.
Inne uwagi, w szczególności dotyczące poprawie realizacji zadań projektowych.
Przede wszystkim bardzo dziękujemy Pani Marcie Kozak za jej pasję i zaangażowanie z jakim zarówno uczy nasze dzieci języka niemieckiego jak i prowadzi projekt Erasmus + w naszej szkole. Za to, że taki sposób działania potrafi zaszczepić również w naszych dzieciach.
Dziękujemy.
- Rodzice 2