Kolejny projekt programu ERASMUS+ w Pallottim.
Z przyjemnością informujemy Wszystkich o tym, że w wakacje rozpoczęliśmy realizację kolejnego projektu europejskiego, który potrwa do maja 2018 roku.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji - Narodowa Agencja Programu ERASMUS+ zatwierdziła nasz wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pt. „Mobilność edukacyjna nauczycieli Gimnazjum Pallottiego w Ożarowie Mazowieckim”. Dobrze napisany projekt zaowocował wysoką oceną, oraz dużą ilością punktów przyznanych nam przez Agencję. Na konkurs w ramach akcji KA1 – Mobilność kadry edukacji szkolnej wpłynęło 695 wniosków z całej Polski; nasz jest jednym ze 152, które uzyskały wsparcie finansowe. Projekt powstał dzięki trzem osobom. Są to: Ks. Dyrektor Paweł Szczupak, Marta Kozak ( nauczycielka j. niemieckiego), Ewa Matysiak ( wicedyrektor). Prace nad nim trwały od października 2015r. Realizacja projektu, oprócz autorów, obejmie także następujących nauczycieli: Ewa Bogusz (informatyka, biologia), Urszula Pietrasik (chemia, fizyka), Monika Przystupa (matematyka), Aleksandra Biernacka (j. angielski), Katarzyna Strzelecka (j. angielski), Iwona Słabosz (j. hiszpański).
Otrzymane dofinansowanie pozwoli naszej kadrze na udział w kursach językowych i metodycznych za granicą, w poznawaniu pracy na danym stanowisku przez obserwację (job shadowing), na prowadzenie zajęć dydaktycznych i pracę w szkole zagranicznej. Działania te umożliwiają pozyskanie nowych metod i narzędzi edukacyjnych, poszerzą wiedzę, podniosą kompetencje językowe , a także skorzystamy z bogatej europejskiej praktyki w tym zakresie.
Założeniem projektu było podniesienie jakości pracy całej Szkoły poprzez podwyższenie kwalifikacji zawodowych kadry oraz zdobycie wiedzy niezbędnej do modyfikacji metod nauczania. Pozwoli to na pracę na lekcjach z przedmiotów ścisłych w systemie CLIL, biegłe posługiwanie się technikami IT, wprowadzenie do planu szkoły nowego przedmiotu „Rozwój osobisty” oraz zajęć dwujęzycznych: angielsko- hiszpańskich oraz (kontynuacja) niemiecko – angielskich. Jest to kolejne przedsięwzięcie, które przyczynia się do rozwoju naszej Szkoły dzięki wykorzystaniu nowoczesnych metod nauczania języków obcych. Nasza szkoła od lat korzysta z możliwości współpracy z podobnymi placówkami z innych krajów realizowanej w ramach takich projektów jak np. COMENIUS, ERASMUS+ AKCJA KA2.
Media współczesne stawiają duże wymagania w dziedzinie komunikacji językowej i właśnie dlatego dyrekcja Szkoły „zawiesiła wysoko poprzeczkę” w dziedzinie nauki języków obcych. Dotyczy to zarówno uczniów jak i ich nauczycieli. Rezultat – bardzo dobre wyniki egzaminu gimnazjalnego właśnie z języków obcych oraz, zdobywanie certyfikatów Instytutu Goethego z języka niemieckiego. Dzięki temu nasi uczniowie bardzo łatwo nawiązują kontakty z rówieśnikami z zaprzyjaźnionych szkół w całej Europie, angażują się bardzo chętnie w realizację w/w. projektów. Nasz nowy projekt -„ Mobilność edukacyjna nauczycieli Gimnazjum Pallottiego w Ożarowie Mazowieckim” pozwoli także na rozwój i zmotywowanie nauczycieli do jeszcze bardziej ambitnych zadań oraz podwyższenia poziomu nauczania wszystkich przedmiotów.
Ewa Matysiak
szkolny koordynator projektu
Artykuł:
Zapraszamy do lektury artykułu podsumowującego międzynarodowe działania naszej szkoły na łamach "Gospodarczo-społecznego portaliku sympatyków miasta i gminy Ożarów Mazowiecki"
„ENGLISH THROUGH SCIENCE”
– zajęcia z chemii i z fizyki z elementami języka angielskiego
W bieżącym roku szkolnym w klasach 6 i 7 SP wybrane zagadnienia z chemii i z fizyki zostały zrealizowane po angielsku. Uczniowie poznawali składniki powietrza oraz budowę atomu korzystając z anglojęzycznych źródeł informacji oraz samemu tworząc anglojęzyczne pomoce dydaktyczne.
Pliki ZIP do pobrania:
A oto efekty pracy uczniów:
„An amazing π number”
– zajęcia fizyczno-matematyczne z elementami języka angielskiego
Razem z p. Moniką Przystupą przeprowadziłam w klasie 7b dwie lekcje dotyczące liczby pi. Zajęcia łączyły treści i umiejętności matematyczne z ich fizycznymi zastosowaniami. Lekcje były prowadzona metodą CLIL.
REZULTATY PROJEKTU
Kółko angielsko-hiszpańskie
Kółko angielsko-niemieckie
Nasze kółko multijęzyczne "English-Deutsch FUN" działa! W roku szkolnym 2016/2017 szukaliśmy podobieństw między językami angielskim i niemieckim, zrobiliśmy dwujęzyczne memory, w dwóch językach przygotowaliśmy sałatkę owocową. Nasi uczniowie przygotowali również Fotostory/Fotoroman po niemiecku i angielsku. Oczywiście dla uczniów Pallottiego zrozumienie takich językowych mieszanek nie jest żadnym problemem.Zapraszamy:
A zwieńczeniem naszego tegorocznego projektu była praca nad sztuką teatralną, a raczej nad... SZTUKĄ TEATRALNĄ;) Oczywiście bohaterowie mówili w dwóch językach, a już sam tytuł daje do myślenia...
Zapraszamy do obejrzenia sfilmowanego przedstawienia o Królewnie Śnieżce:
KURSY ZAGRANICZNE NASZYCH NAUCZYCIELI:
MALTA W MAJU 2018
W dniach 10-14.05.2018 miałam możliwość uczestnictwa w ostatnim już wyjazdowym kursie organizowanym w ramach naszego "nauczycielskiego" projektu Erasmus+. Kurs "Interactive ICT-based and web tools for an efffective blended, flipped and cooperative learning" zorganizowała szkoła Enjoy Italy na słonecznej Malcie.
Przez 5 dni kilka godzin dziennie doskonaliłam umiejętności informatyczne - interaktywna lekcja wideo, blended learning i flipped classroom ma przede mną znacznie mniej tajemnic niż wcześniej.
Ten wyjazd był absolutnie wyjątkowy, ponieważ w tym samym czasie odbywały się cztery różne kursy na różne tematy i spotykaliśmy się na zajęciach warsztatowych w różnych konfiguracjach. Nasz prowadzący, Alessandro, trener nauczycieli pochodzący z Włoch, prowadził zajęcia na zasadzie wymiany doświadczeń między nauczycielami z różnych krajów i szkół. Popołudnia były zaś dla mnie czasem pogłębiania umiejętności językowych.
Wyjechałam z głową pełną inspiracji, pomysłów i zapału do dalszej pracy.
Ewa Bogusz
MALTA W MARCU 2018
Dwa tygodnie spędzone na Malcie zapadły mi głęboko w pamięci. Jako uczestnik projektu „Mobilność edukacyjna nauczycieli Gimnazjum Pallottiego” w programie ERASMUS+ otrzymałam możliwość poszerzenia swoich kompetencji językowych.
W dnach 19-30 marca 2018 r. uczestniczyłam w kursie języka angielskiego pt.: „ Fluency &Language Development for Educational Staff ”. Szkołę językową Executive Training Institute ( ETI ) w St. Julian, s poleciły mi koleżanki, które wcześniej uczestniczyły w jej zajęciach. Kurs odbywał się w grupie 5- osobowej, w której oprócz mnie było troje Niemców i Czech, a nasza lektorka- Judie jest z pochodzenia Brytyjką.
W tym międzynarodowym zespole pracowaliśmy nad rozwijaniem płynności mówienia poprzez szereg dyskusji na aktualne tematy. Nasza nauczycielka dużą wagę przykładała do poprawnej wymowy. Nie obyło się też bez ćwiczeń, dzięki którym solidnie powtórzyliśmy gramatykę.
Kurs bardzo mi się podobał. Moje umiejętności językowe znacznie wzrosły dzięki konieczności ciągłej komunikacji w języku angielskim nie tylko podczas wspólnej pracy, ale i w czasie wolnym.
Po tych zajęciach nabrałam motywacji do dalszego samokształcenia. Zdobyte sprawności i umiejętności językowe wykorzystam współzarządzając placówką, w której realizowane są projekty międzynarodowe.
Ewa Matysiak
MALTA W STYCZNIU 2018
W dniach od 15 do 19 stycznia 2018 r. uczestniczyłam w kursie metodycznym dla nauczycieli CLIL (Content and Language Integrated Learning) . CLIL jest to innowacyjna metoda nauczania polegająca na nauce przedmiotów niejęzykowych w dwóch językach: w języku ojczystym i w języku obcym.
Wybrany przeze mnie kurs odbył się na Malcie i w całości został sfinansowany ze środków Komisji Europejskiej w ramach Programu „Erasmus +”, Mobilność edukacyjna nauczycieli.
Uczestnictwo w kursie zagranicznym było dla mnie niezwykle ciekawym doświadczeniem, ale też niemałym wyzwaniem. Przygotowania do kursu rozpoczęłam półtora roku wcześniej, najpierw ukończyłam dwutygodniowy kurs językowy w Anglii (też w ramach programu Erasmus +), później naukę języka kontynuowałam na kursach w Polsce. To wszystko pozwoliło mi poczuć się pewniej na kursie na Malcie, w którym uczestniczyli nauczyciele z Hiszpanii, Włoch, Malty i Polski.
Na kursie zapoznałam się z metodyką oraz technikami nauczania CLIL. Zajęcia obfitowały w liczne dyskusje związane z planowaniem lekcji, motywowaniem uczniów, komunikacją. Zyskałam szeroką gamę nowych pomysłów, umiejętności oraz materiałów do wykorzystania. Dzięki wyjazdowi mogłam też poznać różnice w systemach edukacyjnych w różnych krajach oraz wzbogacić swoją wiedzę na temat kultury i ich codziennego życia.
Udział w kursie zachęcił mnie do poszukiwań nowych metod nauczania oraz do dalszej nauki języka angielskiego.
Monika Przystupa
Barcelona 2018
Zimowe ferie (w tym roku szkolnym 15-28 stycznia 2018) to dla nauczycieli dobra okazja do dokształcania się i rozwoju w ciekawszej formie, która nie jest dostępna w ciągu roku szkolnego. Dzięki programowi Erasmus + miałam okazję uczestniczyć w kursie języka hiszpańskiego w szkole International House Barcelona. Były to dwa tygodnie spędzone w słonecznej Hiszpanii. Połowę dnia wypełniały mi zajęcia w międzynarodowej grupie osób uczących się hiszpańskiego. Były to zajęcia prowadzone zgodnie z najnowszymi trendami metodycznymi. Wiele pomysłów z obszaru metodyki udało mi się zastosować na moich lekcjach w I klasie. Oczywiście głównym celem była intensywna nauka języka hiszpańskiego, którą kontynuuję także w Polsce. Popołudnia były czasem zwiedzania pięknej Barcelony i pogłębiania kompetencji językowych, zarówno w zakresie języka hiszpańskiego jak i angielskiego. Po tym wyjeździe mogę każdemu nauczycielowi polecić program Erasmus + jako sposób na poszerzenie horyzontów i rozwijanie pasji, które przecież nadają kolorytu osobie nauczyciela.
Ewa Baraniuk